Soru 1: Aile Sosyal Destek Programı (ASDEP) nedir?
Aile Sosyal Destek Programı (ASDEP);
- Birey, aile ve topluma dair sorun, ihtiyaç ve risklerin yapılan hane ziyaretleri ve/veya bilimsel araştırma teknikleri ile belirlendiği,
- İhtiyaç duyulan sosyal yardım ve sosyal hizmet modelleri ile diğer kamu hizmetlerine yönlendirmelerinin yapıldığı ve durumlarının izlendiği,
- Gerektiğinde ilgili kamu kurum, kuruluşları ve sivil toplum kuruluşları ile koordinasyonun sağlandığı koruyucu, önleyici, destekleyici ve geliştirici bir programdır.
Soru 2: ASDEP’in tarihçesi nedir?
2008: V. Aile Şurası “Aile Destek Hizmetleri” teması ile gerçekleştirilmiş ve “sosyal hizmetlerde arz odaklı yaklaşım” kavramı dile getirilmiştir.
2012: Sosyal yardım veya sosyal hizmete ihtiyacı olan dezavantajlı vatandaşlarımıza ulaşmak amacıyla “Aile Sosyal Destek Projesi” 2 ilde (Karabük, Kırıkkale) pilot proje olarak başlatılmıştır.
2015: Proje kapsamı genişletilerek 4 ilde (Ankara-Altındağ, Sakarya, Rize, Kırıkkale) pilot çalışma yapılmıştır.
2016: ASDEP’in ülke geneline yaygınlaşması sağlanmıştır.
Soru 3: ASDEP’in amacı nedir?
- Birey ve ailelerin kendine yeter, sorunlarını çözebilir hale getirilmesini,
- Arz odaklı hizmet (hane ziyareti yoluyla) sunularak aileye aile içinde destek verilmesini,
- Aile yapısının, değerlerinin korunması ve güçlendirilmesini
amaçlayarak gerekli verileri toplamak, rehberlik etmek ve yönlendirmektir.
Soru 4: ASDEP personeli kimlerden oluşur?
ASDEP personeli, aşağıdaki lisans bölümlerden mezun meslek profesyonellerinden oluşmaktadır:
- Sosyal Hizmet
- Psikoloji
- Sosyoloji
- Çocuk Gelişimi
- Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
- Aile ve Tüketici Bilimleri
Soru 5: ASDEP ile sağlanan hizmetler ile Sosyal Hizmet Merkezlerinin sağladığı hizmetler farklı mıdır?
ASDEP ve Sosyal Hizmet Merkezleri’nin sunduğu hizmetler belirli noktalarda farklılık gösterir. ASDEP, arz odaklı bir hizmet programı olup, hane ziyaretleriyle birey ve ailelerin sosyal yardım ve sosyal hizmet ihtiyaçlarını belirler. Bu süreçte, ihtiyaçlar doğrultusunda gerekli yönlendirmeler yapılır, rehberlik ve danışmanlık hizmetleri sunulur.
ASDEP görevlileri tarafından tespit edilen ihtiyaçlar, Bakanlığımız görev alanında ise Sosyal Hizmet Merkezleri tarafından çözülür. Bakanlığımız görev alanı dışında kalan durumlar ise ilgili kamu kurumlarına yönlendirilmektedir.
Soru 6: ASDEP kapsamında sahada hangi çalışmalar yapılmaktadır?
ASDEP kapsamında, alanında uzman personelimiz tarafından 81 ilde hane ziyaretleri gerçekleştirilmektedir. Bu ziyaretlerde, sosyal yardım ve sosyal hizmetlere ihtiyaç duyan vatandaşlarımız tespit edilerek, durumlarına uygun hizmetler sağlanmaktadır. Ayrıca, vatandaşlarımızın yaşam koşullarını iyileştirmek amacıyla rehberlik ve danışmanlık hizmetleri sunulmaktadır.
Soru 7: ASDEP’e nasıl ulaşırız?
ASDEP kapsamında arz odaklı hizmet sunulmaktadır. Ancak, hanenize bu kapsamda bir ziyaret yapılmasını talep etmeniz durumunda, Bakanlığımız https://www.aile.gov.tr/iletisim/bakanlik-iletisim-bilgileri/shm/ linkinde yer alan Sosyal Hizmet Merkezleri iletişim bilgilerinden bulunduğunuz yere en yakın Sosyal Hizmet Merkezi’ni arayarak talebinizi iletebilir ve planlama sürecinde önceliklendirme isteğinde bulunabilirsiniz.
Soru 8: Hane ziyaretine gelen kişilerin ASDEP görevlisi olduğunu nasıl anlarız?
ASDEP görevlisi, kurumsal kimlik çalışmaları doğrultusunda Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına ait kurumsal kimlik kartını taşımakta ve programın adını (ASDEP) taşıyan yelek giyerek hane ziyaretlerini gerçekleştirmektedir.
Soru 9: ASDEP kapsamında gerçekleştirilen bir ziyarette nelere ihtiyaç duyulur?
ASDEP personelinin, hanenizle ilgili soru formunu doldurabilmesi için T.C. Kimlik Numaranız ve doğum tarihiniz gerekmektedir. Ancak bunun dışında, ziyaretler sırasında hiçbir evrak, para, kıymetli eşya vb. talep edilmez. Ayrıca, ASDEP personeli sizden herhangi bir kampanyaya katılım ya da bağışta bulunmanızı hiçbir şekilde talep etmez. Bu tür taleplerle kendisini ASDEP görevlisi olarak tanıtan kişilere itibar etmeyiniz.