Aile Yanında Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı
Aile Yanında Destek Hizmetleri Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
1. Sosyal ve ekonomik yoksunluk içinde olan kişi ve ailelerin çocuklarının ailesi ya da yakınları tarafından bakılıp eğitimlerinin sağlanmasına yönelik olarak sosyal ve ekonomik destek hizmetleri vermek, hizmet standartları ve programlarını geliştirmek ve uygulanmasını sağlamak.
2. Çocukların aileleri yanında bakımlarına yönelik sosyal ve ekonomik destek hizmetleri ile ilgili esasları, çocuk hizmetleri politikası ve hedeflerine uygun olarak belirlemek, çalışma plan ve programlarını hazırlamak, uygulanmasını sağlamak.
3. Sosyal ve ekonomik destek hizmetlerinin etkinliğini ve verimliliğini artırmak ve hizmete ilişkin kaynakların verimli kullanılması açısından, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler ve gönüllü kuruluşlarla işbirliği yapmak ve eşgüdümü sağlamak.
4. Çocuk odaklı sosyal ve ekonomik destek hizmetlerinde kullanılacak ödeneğin illere dağıtılmasına yönelik planlamayı yapmak, ilgili birimlere iletilmesini sağlamak.
5. Evlat edindirme ve koruyucu aile hizmetlerinin uygulanması, geliştirilip yaygınlaştırılması için politikaları belirlemek, bu doğrultuda plan ve programları hazırlamak, uygulanmasını sağlamak.
6. Evlat edindirme ile koruyucu aile hizmetlerinin uygulanması ve engelleyici olumsuz koşulların ortadan kaldırılması için gerekli önlemleri almak, ilgili mevzuatı geliştirici çalışmalarda bulunmak.
7. Evlat edindirme konusunda toplumu bilinçlendirici çalışmalar yapmak.
8. Koruyucu aile hizmetlerinin tanıtımı, yaygınlaştırılması ve hizmetlerin kalitesinin artırılmasına yönelik çalışmalarda bulunmak.
9. Evlat edinme ve koruyucu aile hizmetlerinde, hizmette standardın yükseltilmesine yönelik olarak bu alanda görev yapan meslek elamanlarına yönelik gerekli eğitimlerinin verilmesine ilişkin girişimlerde bulunulması; bu yolla aile eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve standardizasyonun sağlanması çalışmalarını yapmak.
10. Evlat edinen aileler ve koruyucu ailelerin yanına çocuk yerleştirme işleminden önce çocuk ile aile arasında sağlıklı iletişim kurulması; koruyucu aile yanındaki çocukların öz aileleri ile yapılacak mesleki çalışmalar ile görüşme planlarının hazırlanması yönünde düzenlemeleri yapmak.
11. Evlat edindirme ve koruyucu aile hizmetleri konusunda ortaya çıkan sorunların çözümlenmesi amacıyla, ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliğinde bulunmak.
12. Yurtdışında bulunan korunmaya muhtaç çocukların ülkemizde evlat edinilmesi ile yurt dışı ve yurt içi tüm evlat edinme işlemlerini onaylanan uluslararası antlaşma, sözleşme ve mevcut mevzuata uygun olarak yürütmek.
13. Koruyucu aile yanında bakımı sürdürülen çocuklar için ödenen koruyucu aile ücretlerinin, zamanında ödenmesini sağlamak ve günün koşulları doğrultusunda ücretlerin iyileştirilmesi yönünde gerekli düzenlemeleri yapmak, bu doğrultuda il müdürlüklerinden gelen talepleri ilgili mevzuat çerçevesinde değerlendirmek.
14. Evlat edindirme ve koruyucu aile uygulamalarına yönelik geri bildirimleri almak, bu doğrultuda düzenlemeler yapmak, hizmete yönelik istatistikî verileri toplamak ve hizmetin gereği olan bilgi ve belgelerin mevzuatla belirlenen gizlilik prensibine uygun olarak, kayıt altına alınması, korunmasını ve kullanılmasını sağlamak.
Araştırma-Geliştirme ve Proje Daire Başkanlığı
Araştırma-Geliştirme ve Proje Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
Bakanlık vizyonuna, stratejik amaç ve hedeflerine uygun Genel Müdürlüğün vizyon, misyon, stratejik amaç ve hedeflerini belirlemek, uygulamayı izlemek, bilgilendirme ve eğitim çalışmalarını koordine etmek, belirlenen stratejilere göre eylem planları hazırlamak, ilgili birimlerle iş birliği içinde uygulanmasına yönelik faaliyetlerde bulunmak,
Genel Müdürlükçe imzalanacak protokol ve işbirliği sözleşmelerinin hazırlık çalışmalarını yürütmek, kayıtlarını tutmak, ilgili dairelerle koordinasyonunu sağlamak,
Genel Müdürlüğün, aylık, üç aylık ve yıllık faaliyet raporlarını hazırlamak ve yayıma hazırlanmasını sağlamak,
Genel Müdürlüğümüze bağlı kuruluşlarda araştırma yapma taleplerinin değerlendirilmesi ve cevaplanmasını koordine etmek,
T.B.M.M. Başkanlığınca gönderilen Soru Önergelerinin cevaplanmasını koordine etmek,
Genel Müdürlüğün Avrupa Birliği ve dış ilişkilere ilişkin ulusal ve uluslararası iş ve işlemleri diğer bakanlık birimleri ile koordineli olarak yürütmek ve koordine etmek,
Avrupa Birliği ile ilgili çalışmaları (Türkiye İlerleme Raporu, Ulusal Plan, Sosyal İçerme Belgesi, İltica ve Göç Ulusal Eylem Planı, İnsan Ticareti, Müzakere fasılları vb.) yürütmek, bu çerçevede Genel Müdürlüğün Bakanlığın ilgili birimleri ile koordinasyonunu sağlamak,
Bakanlık performans programındaki Genel Müdürlük hizmet alanına yönelik; programda yer alan performans hedefleri, performans göstergeleri, sorumlu birimler ile izlenmesi, performans sonuçlarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi işlemlerini yapmak, Genel Müdürlüğün yabancı dildeki (İngilizce) yazışmalarını yürütmek.
Bakım Hizmetleri Daire Başkanlığı
Bakım Hizmetleri Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
Haklarında bakım tedbiri veya korunma kararı verilen korunmaya ihtiyacı olan çocukların korunması, bakımı, bedensel, eğitsel, psiko sosyal gelişimleri ile bir iş veya meslek sahibi edilmeleri ve topluma yararlı kişiler olarak yetişmelerinin sağlanmasına yönelik hizmetlerin yürütülmesi ile görevli daire başkanlığıdır.
Bu bağlamda Ülkemizde, korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik hizmet kuruluşlarının açılması, hizmetlerin yürütülmesi, kuruluşların idaresi ve denetimi, kuruluşların personel ve diğer ihtiyaçlarının karşılanması Bakım Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından yapılmaktadır.
Ayrıca çocuk koruma sisteminde korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik ilk müdahale ve değerlendirme hizmetlerinin yürütülmesi, çocuklar hakkında uygun hizmet modeli belirleninceye kadar ilk kabul hizmetlerinin verilmesi, çocukların ailelerine yönelik çalışmalar, periyodik izleme ve değerlendirmeleri, tertip ve nakil işlemleri ile reşit olarak ayrılan gençlerimizin istihdam edilme sürecinde ve toplumla uyumu aşamasında gerekli olan her türlü destek ve rehberlik hizmetlerinin verilmesi görevlerini yürütmektedir.
Daire Başkanlığına bağlı olarak bakım hizmeti veren kuruluş modellerimiz;
- Çocuk Evleri ve Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi Müdürlükleri
- Çocuk Evleri Siteleri
- Çocuk Koruma İlk Müdahale ve Değerlendirme Merkezleri
Çocuk Hakları Daire Başkanlığı
Çocuk Hakları Daire Başkanlığının Görevleri Şunlardır;
1. Çocuk Hakları İzleme ve Değerlendirme Kurulunun sekretarya işlemlerini yürütmek,
2. Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşmenin uygulanması ve izlenmesinin koordinasyonunu sağlamak,
3. Çocuk Hakları Sözleşmesi’ne ek ihtiyari protokollerin (Çocuk Satışı, Pornografisi ve Fahişeliği Ek İhtiyari Protokolü, Çocukların Silahlı Çatışmalara Dâhil Edilmelerine İlişkin Ek İhtiyari Protokol ile bundan sonra imzalanacak olanlar) uygulanması ve izlenmesinin koordinasyonunu sağlama,
4. BM Çocuk Hakları Sözleşmesinin 44. maddesi gereğince 5 yılda bir periyodik gelişim raporlarını hazırlamak,
5. Çocuk hakları kapsamında faaliyetler düzenlemek ve sonuçların ulusal düzeyde uygulanmasının izlenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek;
a) 20 Kasım Dünya Çocuk Hakları Günü Kapsamında Ulusal Çocuk Forumu Düzenlemeleri,
b) Çocuk Hakları İl Çocuk Komiteleri Çalışmaları,
c) Sosyal Uyum Programı,
d) Çocuk Danışma Kurulu Toplantıları,
e) 81 İlimizde Çocuk Hakları Akran Eğitimleri Uygulamaları,
f) Çocuk Haklarına İlişkin Her Yıl Afiş, Broşür ve Kitapçık Basımı ve Tüm Türkiye’de Dağıtımı,
g) 11 Ekim Dünya Kız Çocukları Günü Kapsamında Yapılan Çalışmalar.
Eğitim ve Toplumsal Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı
Eğitim ve Toplumsal Destek Hizmetleri Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
Haklarında bakım tedbiri veya korunma kararı olan çocukların eğitim yönünden sürekli takip edilerek akademik başarılarının artırılması ve sportif, sosyal, kültürel, sanatsal alanlarda kendilerini geliştirmesine yönelik tedbirlerin alınması, başarılarını olumsuz etkileyen problemlerine müdahale edilerek gerektiğinde özel ders ve kurs imkânlarının sağlanması, özel öğretim kurumlarından faydalanması yönünde çalışmaların yürütülmesi ve akademik başarının artırılması ve kariyer planlama konularında bilinçlendirme çalışmalarının yürütülmesinden sorumludur.
Haklarında bakım tedbiri veya korunma kararı verilip sosyal hizmet modellerinden yararlanan çocukların reşit olduktan sonra 2828 sayılı Kanunun ek 1'inci maddesi kapsamında hak sahibi olma durumlarının değerlendirilmesi, kamu kurum ve kuruluşlarında istihdamına yönelik işlemlerin başlatılması ve takibinin sağlanması, kamu kurum ve kuruluşlarında atamalarının mümkün olmaması halinde özel sektörde işe yerleşmelerini kolaylaştırmak adına özel sektör prim teşviki desteğinin koordine edilmesine yönelik çalışmalar gerçekleştirilmektedir.
Koruyucu ve Önleyici Hizmetler Daire Başkanlığı
Koruyucu ve Önleyici Hizmetler Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
Çocuğun gelişiminin desteklenmesi, olası risklerin gerçekleşmesini önlemeye yönelik politikalar üretilmesi ve bu politikaların uygulanmasının sağlanmasına yönelik hizmetlerin yürütülmesi ile görevli Daire Başkanlığıdır.
Bu bağlamda çocukların fiziksel duygusal, cinsel ve ekonomik istismarını önlemek ve her türlü şiddete karşı korunmasını sağlamak amacıyla yapılacak hizmetlerin düzenlenmesi; çocuk koruma hizmetlerinde kurumlar arası koordinasyon ve işbirliğine yönelik plan ve programların hazırlanması ve uygulanması, 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanununda belirlenen koruyucu ve destekleyici tedbirlerin yürütülmesine ilişkin sekretarya işlemlerinin yapılması ve hizmetlerin koordinasyonunun sağlanması; çocuklara yönelik koruyucu, önleyici planların hazırlanmasına yönelik çalışmaların yürütülmesi ve koordine edilmesi; risk altındaki ailelerin ve çocukların genel özelliklerinin belirlenmesi ve risk oluşmadan çocukların aile ortamında desteklenmesine yönelik erken tanı ve uyarı sisteminin kurulması, Daire Başkanlığımızın görevleri arasındadır.
Ayrıca Bakanlığımıza bağlı olarak faaliyet göstermek isteyen özel kreş ve gündüz bakım evi ile özel çocuk kulüplerinin açılması, kapatılması, kapasitelerinin ve hizmet standardının belirlenmesi, ücret ve denetimleri ile ilgili işlemlerin yürütülmesini sağlamak; bu kuruluşların mevzuatının ve bakım standartlarının geliştirilmesi, kuruluşlardan gelen görüş taleplerinin değerlendirilerek çözümlenmesini sağlamak da Daire Başkanlığımız görevleri arasında yer almaktadır.
Sosyal Rehabilitasyon Hizmetleri Daire Başkanlığı
Sosyal Rehabilitasyon Hizmetleri Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
Suça sürüklenen, suç mağduru olan, sokakta ve risk altında bulunan çocuklar ile sokakta sosyal risklerle karşı karşıya kalan çocuklardan psikososyal destek ihtiyacı olduğu tespit edilen çocuklara korunma, bakım ve psikososyal destek hizmeti vermek Daire Başkanlığının hizmet önceliğini oluşturmaktadır.
Suça sürüklenen, suç mağduru ve sokakta risk altındaki çocuklara psikososyal destek hizmeti vermek üzere ihtisaslaşmış Çocuk Destek Merkezleri açılmış olup, bu merkezler çocukların temel gereksinimlerini karşılamak, fiziksel, duygusal, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyerek gerekli müdahaleleri gerçekleştirmek, aile ve yakın çevrelerine dönmelerini veya diğer sosyal hizmet modellerine hazır hale gelmelerini sağlamak üzere hizmet vermektedir.
İhtisas Alanlarına Göre Çocuk Destek Merkezleri şöyledir:
Suça Sürüklenen Çocuklara Yönelik Çocuk Destek Merkezleri
Suç Mağduru Çocuklara Yönelik Çocuk Destek Merkezleri
Sokakta Yaşayan Çocuklara Yönelik Çocuk Destek Merkezleri
Refakatsiz Sığınmacı Çocuklara Yönelik Çocuk Destek Merkezleri
Gebe çocuklar ve Çocuk Annelere Yönelik Çocuk Destek Merkezleri
Madde Bağımlısı Çocuklara Yönelik Çocuk Destek Merkezleri
Yönetim Hizmetleri Daire Başkanlığı
Yönetim Hizmetleri Daire Başkanlığı görevleri şunlardır:
1. Genel Müdürlüğümüz insan kaynağı pozisyonlarını belirlemek, personel bilgisi istatistiklerini tutmak, kadro talebine esas gerekçe ve raporları hazırlamak,
2. Genel Müdürlüğümüz birimlerinde çalışan personelin iş ve işlemlerin tek elden yürütülmesini sağlamak, personelin; izin, sağlık raporu, istifa, emeklilik gibi özlük işlemleri, göreve ilişkin seyahat vb. işleri yürütmek,
3. Görevden ayrılan/göreve başlayan Genel Müdürlüğümüz personeline ilişkin tebligat, ayrılış/başlayış iş ve işlemlerini yürütmek,
4. Genel Müdürlüğümüz bünyesinde staj yapacak stajyer öğrencilerin iş ve işlemlerini yürütmek,
5. Genel Müdürlük hizmetleri ile ilgili olarak geliştirilen yeni hizmet binaları projelerinin yapımını takip etmek,
6. Genel Müdürlüğümüze bağlı kuruluşların tefriş ve büyük onarım ödeneklerini değerlendirip, uygun görülen ödenekleri göndermek,
7. Genel Müdürlüğümüzün satın alma, resmî mühür temini, taşınır işlemleri ile demirbaş malzemelerin bakım/onarım iş ve işlemlerini yürütmek,
8. Genel Müdürlüğümüzün personelinin icra/nafaka takibi işlemleri ile maaş, doğum yardımı, kesenek, harcırah vb. tahakkuk iş ve işlemlerini yürütmek,
9. Genel Müdürlüğün taşınır malları ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek,
10. Orta vadeli program ve mali planla uyumlu olmak üzere; Hazine ve Maliye Bakanlığının bütçe çağrısına müteakip, belirlenen süre içerisinde izleyen üç yıla ilişkin Genel Müdürlük merkez ve taşra teşkilatları için bütçe tekliflerini hazırlamak, ayrıntılı harcama programını (AHP) oluşturmak, revize, aktarma, ek ödenek, yeni tertip açılmasına yönelik talepleri Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanlığına iletmek. Merkez ve Taşra birimlerinin ödenek ihtiyaçlarını karşılamak üzere e-bütçe sistemi üzerinden ödenek gönderme belgesi icmali düzenlemek, kullanılmayan ödenekleri tenkis etmek, ödeneklerin etkin ve verimli kullanılması amacıyla harcamaları kontrol etmek taşra birimlerinin ödenek iş ve işlemlerine ilişkin taşra birimlerine rehberlik etmek.
11. Genel Müdürlük hizmetleri ile ilgili yatırım programında yer alan projelerin fiziki ve nakdi gerçekleşme durumlarını takip etmek, gayrimenkul karşılığı yaptırılan inşaatlarla ilgili incelemelerde bulunmak, Genel Müdürlüğün yatırım programına alınmasında gerekli gördüğü yapılara ilişkin önerileri Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanlığına iletmek, yatırım programı hazırlamasını koordine etmek, detay onaylarını almak, uygulama sonuçlarını izlemek, dönemsel ve yıllık yatırım ödeneklerinin proje ve tertip düzeyinde yatırım değerlendirme raporlarını hazırlamak,
12. Genel Müdürlüğün toplantı mekânları ile ilgili organizasyonları yapmak,
13. Genel Müdürlüğümüze gelen ve Genel Müdürlüğümüzden giden evrak, resmi yazı, mesaj ve belgelerin kabulünü sağlamakla birlikte ilgili Daire Başkanlıklarına ulaştırılmasını sağlamak,
14. CİMER başvuruları ve bilgi-belge taleplerinin ilgili Daire Başkanlıklarına iletilerek cevaplanması ile ilgili koordinasyonu sağlamak,
15. JİRA Talep Takip Sistemi üzerinden Genel Müdürlüğümüz personelinin taleplerini oluşturmak ve bu taleplerin takibini sağlamak,
16. Genel Müdürlük arşivi ile ilgili tüm iş ve işlemleri yürütmek, belgeleri sınıflandırma, saklama, kullanıma sunma, ayıklama ve imha etme gibi işleri usulüne uygun olarak gerçekleştirmek ve Bakanlık Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına bildirmek,
17. Dış kaynaklı demirbaş mal ve hizmetlerin alımını gerçekleştirmek, bunlarla ilgili tahakkuk belgelerini hazırlamak, mal ve hizmet alımıyla ilgili yıllık çalışma planı yapmak ve yapılan alımların istatistiğini tutmak, ödeme emirlerini Genel Müdürlüğün ilgili birimlerinin istek ve ihtiyaçlarına göre düzenlemek,
18. Genel müdürlüğümüz personelinin sürekli gelişimini sağlayacak eğitim hedeflerini belirleyerek bu hususta eğitimlerin yapılması için gerekli koordinasyonu sağlamak ayrıca personelin oryantasyon eğitimlerini etkili olarak uygulatmak ve takip etmek.
19. Genel Müdür/ Genel Müdür Yardımcısı tarafından verilecek başka görevleri diğer birimler ile koordinasyon ve işbirliği içinde yerine getirmek.
20. Genel Müdürlüğümüz santral hizmetlerini yürütmek.