Yurt Dışı Engelli Kimlik Kartı Hakkında Yönerge


Sayı : 15763302  Tarih: 18/4/2025

 

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam


MADDE 1- (1) Bu Yönerge’nin amacı, 12/5/2023 tarihli ve 32188 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Engelli Bireylere Kimlik Kartı Verilmesine ve Ulusal Engelli Veri Sistemi Oluşturulmasına Dair Yönetmelik’in 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamındaki Engelli Kimlik Kartlarının apostil işlemlerinin yaptırılması ve ülkemizde geçerli kabul edilerek Engelli Kimlik Kartının düzenlenmesine, kayıtlarının tutulmasına, teslimine ve diğer hususlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönerge, Lahey Sözleşmesine taraf olan devletlerde yaşayan vatandaşlarımıza Engelli Kimlik Kartı verilmesi, yararlanılabilecek hizmetler, verilerin kaydı, işlenmesi ve aktarılmasını kapsar.


Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 65 inci maddesi, 71 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi ile 76 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi, 12/5/2023 tarihli ve 32188 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Engelli Bireylere Kimlik Kartı Verilmesine ve Ulusal Engelli Veri Sistemi Oluşturulmasına Dair Yönetmelik ve 15/2/2025 tarihli ve 32814 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Veri Paylaşım Yönetmeliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.


Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Yönerge’de geçen;
a) ABS: Bakanlıkça oluşturulan Aile Bilgi Sistemini,
b) Bakan: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanını,
c) Bakanlık: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığını,
ç) Dış Temsilcilik: Türkiye Cumhuriyetinin yabancı ülkelerde bulunan büyükelçilik, başkonsolosluk ve konsolosluklarını,
d) Engelli Kimlik Kartı: Mevzuatta münhasıran engellilere sağlanan hak ve sunulan hizmetlerden yararlanmada kullanılmak üzere Bakanlıkça verilen kimlik kartını,
e) Engelli Kimlik Kartı Modülü: ABS üzerinde yer alan Engelli Kimlik Kartı Modülünü,
f) Genel Müdürlük: Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
g) İl Müdürü: Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürünü,
ğ) İl Müdürlüğü: Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğünü,
h) Kişisel Veri: 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde tanımlanan verileri,
ı) Sosyal Hizmet Merkezi: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı sosyal hizmet merkezlerini,
i) Ulusal Engelli Veri Sistemi: Kimlik kartı işlemleri esnasında elde edilen kişisel veriler ile Bakanlığın görev alanı kapsamında ilgili mevzuatına göre engelli bireylere ilişkin diğer kurum ve kuruluşlardan aktardığı kişisel verilerin işlendiği veri tabanını,
j) Yönetmelik: 12/5/2023 tarihli ve 32188 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Engelli Bireylere Kimlik Kartı Verilmesine ve Ulusal Engelli Veri Sistemi Oluşturulmasına Dair Yönetmelik ve 15/2/2025 tarihli ve 32814 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Veri Paylaşım Yönetmeliğini,
ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM
Kimlik Kartı Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Usul ve esaslar
MADDE 4- (1) Bu Yönerge’ye göre basımı yapılacak Engelli Kimlik Kartının kapsamı, şekli, ebadı, yürürlük, değiştirme ve geçerlilik süresi, taklit, tahrif ve sahtecilikten korumak maksadıyla kimlik kartı üzerine konulacak güvenlik unsurları, basım, teslimat ve kullanım aşamasında uygulanacak sistem ve teknoloji, kimlik kartının kaybı ve yenilenmesi halinde yapılacak işlemler Bakanlık tarafından belirlenir.
(2) Bu Yönerge’ye göre basılacak Engelli Kimlik Kartının şekli Ek-1’ e uygun olarak hazırlanır. Kimlik kartı almak için İl Müdürlükleri ya da sosyal hizmet merkezlerine başvuru yapılır. Başvuru yapılması halinde;
a) Birey tarafından T.C. Kimlik Kartı, ülkesince apostil tasdiki yapılan evraklar ibraz edilir.
b) Bireye, Bakanlığın internet sitesinde örnekleri yer alan Kimlik Kartı Başvuru Formu doldurtularak kişisel verilere ilişkin Aydınlatma Metni ile aktarılacak kişisel verilerin bilgisinin bulunduğu Açık Rıza Formu sunularak imzalatılır.
(3) Engelli Kimlik Kartı; apostil tasdiki yapılan belgede yer alan bilgiler ile bireyin kimlik bilgileri esas alınarak İl Müdürlükleri veya sosyal hizmet merkezlerince düzenlenir.
(4) Engellilik durumu erişkinler için sağlık kurulu raporuna göre engel oranı en az %40 olan bireylere veya çocuklar için özel gereksinim raporuna (ÇÖZ-GER) göre en az bu orana denk özel gereksinim düzeyine sahip çocuklara engelli kimlik kartı verilir. Açıklanan ölçütleri karşılamayan kişiler için Engelli Kimlik Kartı düzenlenmez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kayıtların tutulması, paylaşılması ve hüküm bulunmayan haller
MADDE 5- (1) Bu Yönerge’ye göre düzenlenen Engelli Kimlik Kartları için Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğünce Ulusal Engelli Veri Sisteminde ayrı bir veri sistemi oluşturulur ve kayıtların tutulması sağlanır.
(2) Bu Yönerge’de hüküm bulunmayan hallerde, Engelli Bireylere Kimlik Kartı Verilmesine ve Ulusal Engelli Veri Sistemi Oluşturulmasına Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(3) Bu Yönerge hükmüne göre verilen Engelli Kimlik Kartlarının hangi hizmetlerde kullanılacağını belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
(4) Bakanlık bilgi sistemleri kapsamında mobil uygulama yapılmasında Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü uygun göreceği yerde ve yöntemle yayınlamaya yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönerge’ye göre düzenlenen Engelli Kimlik Kartları için daha önce veri paylaşım protokolü imzalanan hizmet sağlayıcıları ile Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Veri Paylaşım Yönetmeliği’nde belirlenen usul ve esaslar dikkate alınarak iş bu Yönergenin amaçları çerçevesinde gerektiğinde ek protokol düzenlenmesine ilişkin çalışmalar 3 ay içinde sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 6- (1) Bu Yönerge, yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7- (1) Bu Yönerge hükümlerini Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı yürütür.